krosny info

Trudno jest przyznać człowiekowi, który całe swe artystyczne życie poświęcił teatrowi słowa, że bywa fenomen teatru, który to słowo pomija. Tak, gdyż właśnie w kategorii TEATRU rozpatruję wydarzenie artystyczne o nazwie IRENEUSZ KROSNY. To co robi pan Krosny to jest właśnie teatr, gdzie obserwuje człowieka z jego śmiesznością, chaplinowską naiwnością, absurdem. Zdarzenia kreowane przez aktora urastają do metafory świata. Tego właśnie dokonuje w swych etiudach pan Krosny. Robi to w sposób niesłychanie prosty z ogromną vis comica. Dzieje się to wszystko bez jednego słowa i jest ogromnie śmieszne, zjednuje każdą widownię. Jest teatrem. Krosny jest sam i jest teatrem bez słowa fascynującym! Ujmującym od pierwszego gestu.

Jerzy Stuhr

Ireneusz Krosny urodził się w 1968 r. w Tychach. Naukę pantomimy rozpoczął w wieku 14 lat. W 1992 roku rozpoczął działalność sceniczną pod nazwą "Teatr Jednego Mima". W sezonie 1995/96 Ireneusz Krosny wziął udział w trzech najważniejszych w Polsce festiwalach komediowych i wszystkie je wygrał, otrzymując trzy Grand Prix. To otworzyło mu drogę do telewizji, w której zaczął się pojawiać się w wielu programach, takich jak Kraj się śmieje. W 1997 zaczął prowadzić warsztaty pantomimiczne w szkołach teatralnych w Krakowie i Wilnie. W 1998 roku zdobył czwarte w swojej karierze Grand Prix na pierwszej edycji festiwalu komedii "Kataryniarze". Po tych sukcesach Krosny rozpoczął karierę zagraniczną, m.in. w wielu krajach Europy oraz w Kanadzie i USA. Podczas występu w USA otrzymał nagrodę „Critic's Choice” amerykańskiej gazety artystycznej „Chicago Reader” za najlepszy spektakl w Chicago. Uzasadniając przyznanie wyróżnienia, krytycy napisali: „Świeży, śmieszny… nie można mu się oprzeć”.

Krosny występował na międzynarodowych festiwalach komedii i pantomimy m.in.: "International Mime Festival” w Chunchon w Korei Południowej, "Lachmesse” w Niemczech, "Kaukliar” w Bratysławie, Body/language festiwal w Sztokholmie, "Fringe" w Wielkiej Brytanii, "Festival du Rire" w Montreux w Szwajcarii, "Meet in Beijing” Arts Festiwal w Chinach, "Ingenio Comedy Festival” na Wyspach Kanaryjskich, "Stockholm Comedy Festival” w Szwecji i wielu innych.
Od 1996 r. Krosny wystawił kolejne premierowe spektakle: Punkt widzenia, Z przymrużeniem ucha, Nieco ostrzej, The best of... oraz Mowa ciała. Obecnie rusza w Polskę z programem symfoniczno-mimicznym.Dziś Ireneusz Krosny jest niewątpliwie najbardziej znanym mimem w Polsce a jego sztuka, poprzez czystość formy i oryginalność stylu, zyskuje coraz szerszą publiczność na całym świecie.

Ireneusz Krosny tworzy autorskie, pantomimiczne spektakle komediowe. Siła jego sztuki pochodzi z dwóch źródeł. Po pierwsze jest to kreatywność i związane z nią niezwykłe poczucie humoru. Drugim źródłem jest oryginalny własny styl. Krosny wypracował własną technikę poruszania się po scenie. Jego technika jest przezroczysta – czyli czyni każdy ruch zrozumiałym, ale nie zwraca uwagi sama na siebie i daje widzowi poczucie łatwości pracy mima. Krosny nie stosuje makijażu, w szczególności nie stosuje typowego dla mimów pobielania twarzy, i występuje zawsze w czarnym, neutralnym kostiumie. Brak zbędnych ozdobników, ogromny talent i niedający się podrobić styl to wyróżniki sztuki Ireneusza Krosnego.

NAGRODY

Grand Prix

XVI Biesiada Humoru i Satyry

Lidzbark 1995

Grand Prix

XII Przegląd Kabaretów PaKA

Kraków 1996

Grand Prix

II Mazurskie Lato Kabaretowe "Mulatka"

Ełk 1996

Kabaretowa Rewelacja Roku

Kataryniarze"

Gdańsk 1998

The Critic's Choice

The Chicago Reader

Chicago 1998 / USA

Andrzej 2000

Nagroda im. Andrzeja Waligórskiego

Wrocław 2000

Total Theatre Award

Nominacja / Festiwal FRINGE

Edinburgh 2008 / GB

Golden Rose of Montreux

Best International Act

Montreux 2008 / CH

"Głosy i szumy"... czasami wyrwane z kontekstu:

"Śmiech a capella: rubaszny, głupawy, ironiczny, wybuchowy, rozbrajający, totalny grupowy rechot! Czysty, naturalny nie zagłuszony śmiech na sali mamy tylko dzięki Krosnemu. Nagrywamy to skrupulatnie (bez autoryzacji) i mamy świetny materiał na podkład dźwiękowy, bez którego nie obyłby się żaden telewizyjny serial komediowy..."

"Oglądałem faceta, który grał etiudę Krosnego (nie wiem czy za jego zgodą). Niemniej... on właśnie "grał". Najpierw był pantomimiczny gest a dopiero za tym szła treść i trudno było wyczuć, kiedy się śmiać... A kiedy widziałem Krosnego w oryginale wydawało się, że to takie łatwe i że każdy może rozbawić do łez 5 tysięcy ludzi na jednej sali."